Waarom de krokodil

Waarom de krokodil

Rene Lacoste was een beroemde Franse tennisspeler en hij heeft in 1933 het merk Lacoste opgericht, samen met André Gillier. Rene Lacoste was trainde erg fanatiek en was een slimme jongen. Toen hij voor het Daviscup team speelde van Frankrijk moet hij onder andere naar Australië en Boston. Toen hij in Boston aankwam, kwam hij een kapitein tegen met een hele mooie krokodillenleren koffer. Hij maakte toen de weddenschap als hij de tenniswedstrijd zou winnen, dan zou hij de koffer krijgen. Helaas verloor Rene Lacoste deze wedstrijd, maar de kranten hadden van de weddenschap gehoord en kopte de volgende dag in krant dat hij dan wel een krokodillenleren koffer had verloren, maar als een alligator had gevochten. En voilà daar was de krokodil van Lacoste.

Van tennisspeler naar ontwerper

Doordat Lacoste constant op de baan stond, was hij een echte ervaringsdeskundig. De tenniskleding van die tijd was nog niet je van het en daar had hij een paar nare ervaringen mee. Bij een wedstrijd stond hij te rillen van de kou en bij een wedstrijd in Amerika moest hij enorm zweetten. Hij bedacht een nieuw shirt weefsel. Het weefsel moest bestaan uit katoen dat de transpiratie goed opneemt en het moest opener gebreid worden, waardoor de warmte ook weer makkelijker weg kon. Het nieuwe weefsel kreeg de naam Jersey petit piqué. Jersey is een klein breisel en petit piqué is een kleine prik of steek, aldus Wikipedia.

De lachende krokodil

Het T-shirt krijgt een korte mouw en zijn vriend ontwerpt een lachende krokodil als logo. Lacoste is er weg van en zo wordt het wereldberoemde merk Lacoste geboren, maar nog niet verkocht. Niet iedereen in Frankrijk is er zo gecharmeerd van, want er wordt nog regelmatig geklaagd dat het shirt te strak zit. In het begin gaf Lacoste zijn shirts vaak weg aan bekenden of vrienden, maar in 1933 werd het merk echt vercommercialiseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *